نقد فیلم مهتاب / Moonlight

ساخت وبلاگ

«مهتاب» فیلمی بسیار زیبا در ژانر درام است که بری جنکینس نویسندگی و کارگردانی آن را انجام داده است. داستان این فیلم براساس نمایشنامه‌ای به نام «پسران سیاه پوست در مهتاب آبی به نظر می‌رسند» (In Moonlight Black Boys Look Blue) از تارن آلوین مک کرینی نوشته شده است. از بازیگران «مهتاب» می‌توان به تروانته رودز، آندره هالند، جانل مونا و نائومی هریس اشاره کرد. این فیلم توانسته امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ را در میان ۴۹ نقد منتشر شده دریافت کند. «مهتاب» از نظر نمره چهارمین فیلم در تاریخ وبسایت متاکریتیک است. دیوید رونی از هالیوود ریپورتر از بازی بازیگران و فیلمبرداری این فیلم تعریف کرده است. جاشوا راتکوف از تام اوت نیویورک از کارگردانی جنکینس تقدیر کرده و نمره کامل را به این فیلم داده است. وی در توصیف «مهتاب» گفته:

بی شک دلیل رفتن ما به سینما درک کردن، نزدیک‌تر شدن و فهمیدن هم نوعان خود است و «مهتاب» این امر را به خوبی محقق می‌کند.مهتاب فیلمی عمیق است درباره بزرگ شدن یک دگرباش با پنهان کردن گرایش‌های خود. فیلمی مبهوت کننده و متفاوت درباره واقعیت آنچه در آمریکا بر یک سیاه‌پوست دگرباش می‌گذرد.

فیلم سه مرحله کلیدی داستان زندگی یک فرد را بیان می‌کند. در ابتدای فیلم یک کودک نه ساله به نام شایرن را می‌بینیم که در خیابان‌های میامی توسط هم سن و سالانش تعقیب می‌شود. او توجه یک توزیع کننده مواد به نام خوان (ماهرشالا علی) را به خود جلب می‌کند که به او کمک می‌کند و در خانه خود به همراه نامزد خود (جنل مونا) از او مراقبت می‌کند. این خانه تبدیل به یک پناهگاه برای شایرن میشود، به دور از مادرش پائولا (نائومی هریس که پس از 28 سال بهترین بازی او را شاهد هستیم)، پرستاری معتاد به مواد مخدر که رفتاری بین مهربانی سلطه‌جویانه و کم توجهی بی رحمانه دارد.

شایرن تنها و منزویست،‌ و مورد تمسخر بچه‌های بزرگتر مدرسه برای چیزهایی که خودش هم نمی‌داند چیست. در قسمت دوم فیلم شایرن به نوجوانی تبدیل شده که گرایش جنسی خود را از اطرافیان مخفی می‌کند و آرام آرام در حال ساختن یک ظاهر سخت برای خود است. اما هویت واقعی وی همچنان به فکرش می‌آید، شایرن زیاد گریه می‌کند و نگران این است که تا آخر عمر مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گیرد و به خاطر آن منزوی باقی بماند. در قسمت آخر فیلم شایرن به مردی تبدیل شده با گاردی قدرتمند در مقابل جهان که با قدرتی که برای خود فراهم کرده دیگر از کوچه‌های تاریک و خطرناک نمی‌ترسد و از هویت واقعی خود دوری می‌کند.

با وجود مساله بغرنجی که فیلم بیان می‌کند، کارگردان از ناامید کردن مخاطب دوری می‌کند. توجه غیرمنتظره‌ای روی زیبایی‌ای که در اطراف شایرن است وجود دارد. مناظر بدیع و قاب‌بندی‌های تاثیرگذار فیلم از ابتدای فیلم مخاطب را شگفت زده می‌کند. فیلمنامه فیلم از کلیشه دوری کرده و سعی کرده از کاراکترهایی که تاکنون بارها در فیلمهای مختلف دیده‌ایم استفاده نکند. بازی فوق‌العاده ماهرشالا علی در نقش کسی که شایرن به او پناه می‌برد از دیگر نکات بارز فیلم است. او بر خلاف تصورات ما از یک موادفروش هالیوودی، به شایرن درس تجارت مواد یا خشونت و بی‌رحمی نمی‌دهد بلکه به وی شنا یاد می‌دهد و یه او می‌گوید میل جنسیش چیزی نیست که به خاطر آن شرمنده باشد. این موارد چیزهایی هستند که فیلم را از تبدیل شدن به یک فیلم ناخوشایند و رنج‌آور دور میکنند و سرخوشی خاصی را به فیلم تزریق می‌کنند.

کارگردان به بهترین شکل انزوا و خشونت موجود در یک فرد با گرایش جنسی متفاوت، در فرهنگی که دگرباشی یک ضعف محسوب می‌شود را بیان می‌کند. ما اثرات آشکار و پنهان این عدم مقبولیت با گذشت زمان را، در بزرگسالی شایرن می‌بینیم (با بازی فوق‌العاده تریوانت رودز) که نشانه‌های دگرباش بودن را از خود دور کرده است.

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و چهارم اردیبهشت ۱۳۹۶ساعت 11:16  توسط مدیر وبلاگ  | 
فیلم هفته (نقد)...
ما را در سایت فیلم هفته (نقد) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ffilmhafteh0 بازدید : 190 تاريخ : پنجشنبه 11 خرداد 1396 ساعت: 14:18